Trauma


Als je iets ergs meemaakt kan het zijn dat je dit niet zomaar kan vergeten. Dit kan een verkeersongeluk zijn, pesten, een inbraak maar ook bijvoorbeeld de scheiding van je ouders. Je merkt dat je gespannen bent, schrikachtig en onrustiger dan normaal. Je moet vaak aan de gebeurtenis denken of je hebt nachtmerries waarin het lijkt alsof je het opnieuw beleeft.

Wat er is gebeurd is zo anders, schokkend of extreem dat het je niet lukt om het te verwerken. Herken je dit, dan is het mogelijk dat je traumaklachten of een posttraumatische stress-stoornis hebt.

Door het weg te stoppen of niet over te praten, gaan de klachten niet weg. Er is echter wel wat aan te doen. Traumagerichte therapie, zoals EMDR, kan je helpen om van de klachten af te komen.
Soms heb je zoveel meegemaakt dat je niet meer weet waar je last van hebt. Je voelt je schuldig, bang of verdrietig en denkt negatief over jezelf. Naast EMDR zijn er meerdere behandelmethoden die je kunnen helpen. Imaginaire exposure in combinatie met exposure in vivo is ook een effectieve behandeling voor een post traumatische stressstoornis.
Om je sterker te maken is bijvoorbeeld ook Comet training goed om te doen naast de EMDR. Comet training helpt je om positiever over jezelf te denken.
Ook sensorimotor psychotherapie is een traumatherapie. Dit is een lichaamsgerichte therapie waarbij je lichaam wordt betrokken omdat je lichaam ook vaak met stress en spanning reageert op trauma.
Bovenstaande beschreven therapieën worden aangeboden in deze praktijk.

Informatie op internet